Organisaties en bedrijven hebben te stellen met veranderende prioriteiten. Master Black Belt Suzanne Meinen en Black Belt Krijn Vrolijk beschrijven in het e-book ‘Chocola maken van het Lean Agile Model’ een model voor succesvolle verbetering en verandering. De officiële verschijningsdatum is 22 juni 2021. Het e-book over Lean Agile is vanaf vandaag gratis te downloaden op onze website.
Agile en Lean zijn methodes om een organisatie wendbaar te maken en procesprestaties te verbeteren. De combinatie van Lean en Agile brengt een aanpak die bedrijven in staat stelt hun doelen te realiseren, met de klantwens centraal. De klant centraal stellen, medewerkers betrekken, eigenaarschap laag, processen en verspillingen visueel maken, logisch nadenken en continu aandacht houden voor veranderen. Iedereen kan het. Maar hoe doe je het?
In elke organisatie zijn processen te vinden en wordt een klant bediend. Hoe gestuurd en verbeterd wordt, is overal anders. Elke organisatie doet dit op een eigen manier. Het Lean Agile model laat zien hoe dit optimaal kan en hoe steeds verder te verbeteren is. Je kunt dit altijd en overal toepassen. Het is een model om de neuzen dezelfde kant op te krijgen en de organisatiedoelen effectief te realiseren. In een Lean Agile organisatie is voor iedereen duidelijk welke waarde hij of zij toevoegt.
“In het boek gaan de auteurs in op hoe twee van de meest populaire verbetermethodieken van vandaag de dag – lean en agile – samen kunnen worden ingezet voor betere resultaten.”
– Consultancy.nl
Het Lean Agile model gaat uit van 3 cirkels die een organisatie doorloopt, namelijk:
1. Proces uitvoeren
2. Proces verbeteren
3. Richting bepalen
Bij elk van deze cirkel is er een specifieke focus en zijn er bijbehorende Lean- of Agile-tools die je kunt inzetten. In het e-book komen onder andere DMAIC, Kaizen, Scrum, 5S, de veranderkaart en de X-matrix voorbij.
De tools en technieken komen tot leven door het verhaal van de chocolademakers van CHCLD. Een chocoladefabriek die geen winst meer maakt. De omzet stagneert en directielid Ton ziet de noodzaak voor verandering. In het e-book gaan we aan de hand van deze casus het model door en zien we wat de implementatie van het model voor effect heeft op de chocolademakers.
Benieuwd naar het e-book? Deze is vanaf vandaag gratis te downloaden via onderstaand formulier!