Wat is Lean Agile? In dit artikel beschrijven we de Lean Agile werkwijze (Leagile) en de belangrijkste principes hiervan. Dit zijn de Lean Agile processen die in elke organisatie voorkomen. De bovenstaande cirkels en daarbij horende routines hebben een belangrijke verhouding tot elkaar. Wij noemen dit Lean Agile werken. Hieronder leggen we uit wat er in elke cirkel gebeurt en hoe ze invloed op elkaar hebben.
In elke organisatie worden processen uitgevoerd. Hoe gestuurd en verbeterd wordt is overal anders. Elke organisatie doet dit anders. Lean en Agile hebben allebei hun eigen manier van inrichting. Agile start vaak met de “Proces Uitvoeren” cirkel, Lean en Six Sigma start vaak met de “Proces Verbeteren” cirkel.
Het mooie is dat het allemaal samenvalt met dit model en dat beide methodes elkaar hierin goed aanvullen.
Alles begint bij “Proces uitvoeren”, oftewel de werkvloer. Vanuit hier worden de diensten of producten geleverd aan de klant. Hiervoor zijn bepaalde processen ingericht. De processen kunnen repeterende processen zijn (Lean). Ook kan het dagelijkse werk een ontwikkelproces zijn (Agile). In deze processen wordt de toegevoegde waarde van het product of dienst geleverd waar de klant uiteindelijk voor betaald. Elk proces heeft zijn eigen doelstellingen of eisen waar het aan moet voldoen. Bijvoorbeeld: Als iemand een product besteld moet het pakketje binnen 24 uur zijn verzonden.
Voor elk proces doorlopen we universele stappen:
Wanneer doelstellingen van een proces doelstelling te vaak niet worden gehaald gaat het proces het “proces verbeteren” in. Hier wordt een klein stukje uit het proces gepakt, waar de grootste oorzaak van het niet halen van de doelstelling ligt. De belangrijkste oorzaken worden aangepakt, dit kan bijvoorbeeld met Lean Agile principes zoals DMAIC, PDCA, A3 of Scrum. De vragen die centraal staan in het “proces verbeteren” zijn:
Het stukje verbeterde proces wordt teruggezet in het dagelijkse proces (voer proces uit). Hier moet hij worden geborgd en uitgevoerd. Zo maken de onderste twee cirkels een lus. Als een proces in “proces uitvoeren” frequent zijn doelstellingen niet haalt wordt hij verbeterd in een verbeterproces en daarna weer teruggezet in “proces uitvoeren”. Nu wordt de doelstelling wel gehaald. Komt er weer een moment dat het proces frequent zijn doelstellingen niet haalt, dan gaat hij weer terug het verbeterproces in.
De twee besproken cirkels worden beïnvloed door “Richting bepalen”. Het management stuurt de organisatie namelijk aan op wat er dagelijks moet worden gedaan (“proces uitvoeren”) en verbeterd (“proces verbeteren”). Ook wordt hier de strategie gemaakt voor de komende jaren. Dan zal de strategie moeten worden vertaald naar (van globaal naar specifiek):
Wanneer het management een strategische verandering doet voorzien zij dat processen verbeterd moeten worden, bijvoorbeeld de kwaliteit moet een hogere standaard krijgen. Hiervoor moet het proces verbeterd worden (“proces verbeteren”). Als het verbeteren van de kwaliteit een dermate verandering eist aan het proces dat hij niet kan blijven zoals het is, zal er een ontwikkelproces in “proces uitvoeren” moeten worden gestart. Dit kan bijvoorbeeld met Lean Agile principes zoals Scrum worden vormgegeven.
In een Lean Agile organisatie is voor iedereen duidelijk wat hij of zij bijdraagt aan de toegevoegde waarde. Iedereen voegt bewust waarde toe aan het uiteindelijke product of service. Alle cirkels van het proces hebben invloed op elkaar. Als er bij de één iets veranderd heeft dit invloed op in ieder geval één van de andere cirkels. Door ze op een effectieve manier in te richten kan de organisatie op een wendbare manier werken. In combinatie kan men hiermee Lean Agile werken (Leagile).
Loopt jouw organisatie op één van deze processen klem? Bespreek jouw mogelijkheden met onze professionals via een gratis consult.