Wat is Lean?

Brown paper Lean methodiek

Wat is Lean? Lean is een bedrijfsstrategie waarbij het draait om het creëren van waarde voor de klant in alle beschikbare processen. Centraal staat het terugdringen van verspilling in de processen binnen de organisatie.

Vijf belangrijke principes staan hierbij centraal: Het definiëren van waarde, het in kaart brengen van waarde stroom, het creëren van ononderbroken doorstroming (flow), het voorkomen van overproductie en het blijven streven naar perfectie. Hiermee kun je effectief kosten besparen en winst verhogen. In Nederland zijn er diverse bedrijven die gebruik maken van de Lean methode. In dit artikel vertellen we je precies wat de betekenis van Lean is en waar het vandaan komt.

Herkomst van de Lean Methode

Toyota Production Systems
Lean is te herleiden naar de Lean Manufacturing aanpak genaamd Toyota Production Systems (TPS). Het Toyota Production System (TPS) is een managementfilosofie en -strategie vanuit het oogpunt van Lean. Onder TPS moet elke actie van een teamlid waarde toevoegen aan het productieproces en de algehele productiviteit helpen verhogen. Communicatie en visueel management vormen de kern van TPS. TPS is gebaseerd op de volledige eliminatie van verspilling in alle aspecten van de productie in het streven naar de meest lean-productiemethode. Dit werd ontwikkeld door Kiichiro Toyoda, de oprichter (en eerste president) van The Toyota Motor Corporation.

De term Lean
James Womak en Daniel Jones hebben in 1990 hier samen een boek over geschreven genaamd “The machine that changed the world”. Ze omschrijven hierin de systematische Japanse manier van werken. De term werd voor het eerst bedacht door John Krafcik in zijn artikel uit 1988, “Triumph of the Lean Production System”, gebaseerd op zijn masterscriptie aan de MIT Sloan School of Management.

Implementatie
Lean is groot geworden in organisaties met repeterende processen, dus een proces dat grotendeels dezelfde uitkomst heeft. Bijvoorbeeld het verwerken van een factuur of het bestellen van een pakketje. Wanneer er door een trigger de behoefte is ontstaan om dit proces te verbeteren wordt het proces in kaart gebracht om hem inzichtelijk te krijgen. Hoewel de eliminatie van verspilling een eenvoudig en voor de hand liggend onderwerp lijkt, valt op dat verspilling vaak zeer conservatief wordt geïdentificeerd. Dit vermindert dan enorm het potentieel van een dergelijk doel.
De eliminatie van elke vorm van verspilling is het doel van de methode.

“Je gaat kijken naar wat kunnen we nu sneller, beter en goedkoper doen om te zorgen dat de klant uiteindelijk sneller krijgt wat hij wilt hebben”.

Wat houdt Lean in?

Centraal staat het terugdringen van verspilling in de processen binnen je organisatie. Vijf belangrijke principes staan hierbij centraal: Het definiëren van waarde, het in kaart brengen van waarde stroom, het creëren van ononderbroken doorstroming (flow), het voorkomen van overproductie en het blijven streven naar perfectie. Hieronder hebben wij een lijst opgesteld van de 7 standaardvormen van verspilling, als het gaat om organisatieprocessen, waarvoor Lean een waardevol alternatief biedt.

  1. Inventaris: Niet afgemaakte projecten en dingen die u als bedrijf heeft gestart maar niet heeft kunnen afronden. Hierdoor zal u meer moeten managen in plaats van voortgang maken. Zorg ervoor dat u een ‘emmer’ heeft met een aantal taken die eerst afgerond moeten worden voordat u aan iets nieuws begint.
  2. Transportatie: Het vervoeren van informatie. Hoewel we leren efficiënt te zijn met e-mails worden ze niet effectiever. E-mails worden korter en minder duidelijk en we verwachten steeds meer van technologie. Snelheid is niet belangrijker dan de inhoud. Lean geeft een protocol en richtlijnen om dit te voorkomen.
  3. Beweging: Het mentaal ‘bewegen’ om informatie op te zoeken. Gemiddeld kijken we 30 keer per dag op de computer. We zoeken naar een bestand en vinden iets anders en verliezen de draad. Lean legt nadruk op het sorteren en organiseren.
  4. Wachten: Soms wachten we op goedkeuring, informatie of beslissingen. Lean leert een methodiek om door deze wachtperiodes heen te komen, ze te verminderen of volledig te verwijderen in samenwerking met een team.
  5. Defecten: Het simpelweg vergeten van dingen, waardoor fouten worden gemaakt. Lean geeft een standaardwerk en checklist om dingen te herinneren.
  6. Overprocessing: Meer doen/managen dan nodig is voor de klant. Multi-tasken is hierbij een illusie. Het maakt jouw proces overzichtelijk en doelgericht.
  7. Overproductie: Veelal wordt er te veel geproduceerd of te vroeg geproduceerd. Bij productie die te vroeg plaatsvindt is het mogelijk dat de informatie verouderd en later niet meer bruikbaar is.

Kanban Lean methodiek

Hoe werkt het?

Lean is weten wat je klant wilt en je processen daar slim, effectief en efficiënt op inrichten. Je werknemers zullen eigen talenten en kwaliteiten beter kunnen inzetten en de klantwaardering zal stijgen wat uiteindelijk resulteert in een hogere omzet. Wanneer het gaat om grote verbeterprojecten worden procesverbeteraars of verbeterexperts ingezet, Green Belts, Black Belts of Master Belts genoemd. Zij zullen zorgen voor een praktische implementatie van de methodiek.

Lean Werken in de praktijk

Elke organisatie is geheel uniek. Wij krijgen graag samen met u helder wat belangrijk is in uw organisatie en waarom. Wij vinden het belangrijk hier voldoende tijd en aandacht aan te besteden, zodat in een later stadium iedereen makkelijker meegaat in de veranderingen.

Wij gaan aan de slag om de visie van jouw organisatie helder te krijgen en hieruit belangrijke doelen voor uw organisatie te concretiseren. Wij bieden hierbij een persoonlijke werkwijze, ervaren trainers, ervaring in diverse branches en jarenlange experiëntie om u te helpen een managementstrategie te vinden die bij uw werkwijze aansluit. Onze experts staan voor je klaar.

Verspillingen in jouw organisatie aanpakken? Neem contact met ons op voor een gratis consult op -088-5326700