Een grote nationale webshop heeft ons ingeschakeld om het magazijn en transport proces te verbeteren voor de Decemberpiek. Dit betreft het magazijn van de leverancier waarmee zij samenwerken. Zij verzorgen de opslag en het verzendklaar maken van de artikelen.
Gedurende de kerstperiode moet het proces enorm worden opgeschaald om de piek op te kunnen vangen en daarna weer worden afgeschaald. Ons is gevraagd om met behulp van een Quick Scan te kijken hoe er efficiënter kan worden gewerkt tijdens de piek. Wij hebben met name gekeken naar het “picking en packing” proces. In het kort komt dit proces op het volgende neer:
Uit ons generieke model (hieronder afgebeeld) hebben we de “Voer het proces uit”-cirkel in kaart gebracht om erachter te komen wat er anders gedaan kan worden. Hieruit zijn procesverbeteringen gekomen die de efficiëntie en snelheid van het transport proces optimaliseren. Vervolgens hebben wij deze geïmplementeerd.
Voor deze procesverbetering zijn we als volgt te werk gegaan:
Na onze eindpresentatie zijn we gevraagd om zaken te implementeren waarbij we gebruik hebben gemaakt van de “Verbeterproces”-cirkel.
Om de ideeën van de werknemers en ons verbeterproces te implementeren, hebben we diverse teams gevormd. Deze teams hadden elk hun eigen verantwoordelijkheden. De volgende optimalisaties zijn toen geïmplementeerd:
In de piek komen er in een korte tijd veel nieuwe werknemers bij, tot wel een paar honderd per dag. Om het inwerken van deze mensen zo goed mogelijk te laten verlopen is het van belang om de instructies zo eenvoudig mogelijk te maken. Hierbij zijn we met beelden (visualisatie) gaan werken in plaats van lange geschreven instructies.
Door middel van een dagstart zijn er korte overlegmomenten standaard ingeroosterd. Hier kan makkelijk en snel worden besproken wat er is gedaan, hoeveel pakketjes er die dag worden verwacht en wie wat gaat doen om deze pakketjes te verwerken. Ook kunnen kleine knelpunten besproken worden. Het zorgt in het algemeen voor een overzicht van de workflow wat tijdens de piektijd essentieel is.
Bij Bol.com zijn er verschillende inpaklijnen. Om zo efficiënt mogelijk te werken moesten er instructies komen over wanneer welke inpaklijn operationeel moet gaan en wie daar dan aan het werk is.
Na de implementaties kregen we tijdens de piek van een medewerker op de werkvloer het volgende te horen: “Het is piek maar het voelt niet als piek”. Het proces verliep veel efficiënter en de mensen wisten sneller wat er van hen werd verwacht. Ook ervaarden ze minder werkdruk.
Uiteindelijk is bewerkstelligd dat er meer gedaan kon worden met dezelfde hoeveelheid mensen. Zo kan de verdere groei beter worden ingegaan.